SELFY

 

Concept movie from Art book "SELFY - Superficial Aesthetic -"

SELFY

山口真人は、自撮り画像をSNS時代の「現代の肖像画」として位置づけ、「SELFY」をテーマにアートワークを展開している。スマートフォンを通じて日常的に記録・共有される“自撮り”という行為を起点に、現実と虚像の交錯、自己演出、承認欲求といった現代的テーマを描き出している。

Masato Yamaguchi positions selfies as “modern portraits” in the age of social media, developing his body of work around the theme of “SELFY.” Starting from the everyday act of documenting and sharing oneself through smartphones, his work explores contemporary themes such as the intersection of reality and illusion, self-presentation, and the desire for approval.

山口真人将自拍影像视为 SNS 时代的「当代肖像画」,并以「SELFY」为主题展开其艺术创作。
他以通过智能手机被日常记录与分享的“自拍”这一行为为起点,深入描绘现实与虚像的交错、身份的自我建构,以及对认同与关注的渴望等当代社会议题。



山口真人

Masato Yamaguchi

山口真人は90年代東京の音楽・ファッション・デザインの影響を受けアーティストとして活動をしている。「トランスリアリティ(現実の向こう側の現実)」をテーマに、SELFY(自撮り)をする女性を描き現実とは何かを問い続けている。アパレルブランドX-girl や Youtuber ヒカル, 初音ミクとのコラボレーションを行うなどボーダレスな活動をしている。主な個展に“SELFY : I’M IN TRANS (Tokyo 2025)“, "REMIXED BY" x FUKI COMMITTEE ( Tokyo 2024), ”TRUEFALSE"( Tokyo 2023 ), "SELFY:完整版"( Hongkong 2022 )、"stay pixelated" x MAKERS SPACE ( Tokyo 2022) がある。

Yamaguchi started his career as an artist influenced by the music, fashion and design of Tokyo in the 90's. With the theme of "Trans-reality", he continues to question what reality is by painting "Cool & Cute" selfie characters. He is doing borderless activities such as collaborating with the apparel brand X-girl, ReZARD. His major solo exhibitions include “SELFY : I’M IN TRANS (Tokyo 2025)“, "REMIXED BY" x FUKI COMMITTEE ( Tokyo 2024), ”TRUEFALSE"( Tokyo 2023 ), "SELFY:完整版"( Hongkong 2022 )、"stay pixelated" x MAKERS SPACE ( Tokyo 2022) .

山口真人深受 1990 年代东京的音乐、时尚与设计文化影响,并以艺术家的身份展开创作活动。 他以「跨现实(Trans-Reality)——现实彼岸的现实」为核心主题,持续描绘进行自拍(SELFY)的女性形象,借此不断追问“何为现实”这一命题。
他活跃于艺术、时尚与流行文化的交界领域,曾与服装品牌 X-girl、YouTuber Hikaru 以及虚拟歌手 初音未来(Hatsune Miku) 等展开跨界合作,呈现出高度**无边界(Borderless)**的创作姿态。
主要个展包括:“SELFY : I’M IN TRANS (Tokyo 2025)“, "REMIXED BY" x FUKI COMMITTEE ( Tokyo 2024), ”TRUEFALSE"( Tokyo 2023 ), "SELFY:完整版"( Hongkong 2022 )、"stay pixelated" x MAKERS SPACE ( Tokyo 2022)



SELFY : SUPERFICIAL AESTHETIC 2020 -

Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人

SELFY : I'M IN TRANS 2025 -

Masato Yamaguchi / 山口真人 Masato Yamaguchi / 山口真人

「現実の向こう側の現実」

現代美術史家 沓名美和 (@miwakutsuna

山口真人が描く女性たちは皆、どこかで出会ったことがあるような既視感を抱かせる。スマートホンを片手にカメラ目線で首をかしげる姿や、フィルターを合成して可愛さを演出する顔のアップ、それらは日々、SNSに大量に流れてくる見知らぬ誰かの姿を連想させる。示し合わせたように同じようなポーズでSNSに登場する若い女性たちの姿は山口にとって時代を映す存在であり、モデルとなる特定の人物やキャラクターがなくとも、見る人は思わず自分や身近な誰かの姿を重ね、親近感を抱くに違いない。そこにはかつてアンディ・ウォーホルが描いたマリリン・モンローに通じる時代の象徴性があり、国や言語を超えて漠然と共有される現代アジアの姿そのものが描かれているといえるだろう。
世界中の人がインターネット上でつながり、絶え間なくSNSと接続する現代において、リアルとバーチャルの境界はますます曖昧になり、ときに目の前にあるものよりディスプレイに映るもののほうがリアリティを持つことを山口の感覚は実に繊細に捉えている。LINEのメッセージで泣いてしまうこと、加工したセルフィーへの自己愛、バーチャルアイドルへの本気の恋、それらは日常にありふれていてもはや虚構とはいいがたい。山口はそうした時代性を背景として「トランスリアリティ(現実の向こう側の現実)」をテーマに作品をつくることで、現実とは何かを問い続けている。

"Reality beyond the reality"

Contemporary art historian, Miwa Kutsuna (@miwakutsuna

A girl holding a smartphone and tilting her head to look at the camera, or combining filters to create close-up of her face in a cute atmosphere, is reminiscent of the different but extremely unified web photos that are flooded on social networks. All the women in Yamaguchi's paintings feel as if you're traversing the line between the real and the virtual, as if you've met the people in the painting somewhere. As we have seen, the figures of young women appearing on social media with the same formulaic posture are, for Yamaguchi, a microcosm that reflects the existence of this era. Even if there are no specific characters or characters that the audience is familiar with, viewers can still involuntarily associate themselves or the people around them. There is a symbol of the era when Andy Warhol painted Marilyn Monroe in the past, and it can be said that it depicts what modern Asia imagined by people who transcend countries, languages, and even cultural backgrounds, and who are ambiguously shared. People all over the world are constantly connected on the Internet, to cross the boundaries between modern, real and virtual, and even to think, sometimes what is displayed on the monitor may be closer to reality than everything in front of them. Through his work, Masato Yamaguchi delicately captures everything you are sure to feel familiar with.
Kutsuna Miwa, a contemporary art historian, commented, "People cry over messages from far-flung chat apps, complacent over intricately adjusted selfies, and wildly unrealistic fascination with virtual idols. They are so common in our daily lives that it is difficult to call them fictional works. Yamaguchi, in the context of this trend, created works with the theme of "trans-reality" (reality beyond the reality), thereby continue to question reality.

「现实彼岸的现实」

现当代美术史学者 沓名美和 (@miwakutsuna

山口真人所描绘的女性形象,总会唤起一种似曾相识的既视感。 她们手持智能手机、直视镜头微微歪头的姿态,或是通过滤镜叠加营造“可爱感”的面部特写,让人不禁联想到每天在 SNS 上大量流动的、那些素未谋面的陌生面孔。仿佛事先约定般,以相似姿势反复出现在社交媒体上的年轻女性,在山口看来,正是映照时代精神的存在。即便没有具体的模特或角色原型,观者也会不由自主地将自身或身边之人的形象投射其中,从而产生强烈的亲近感。在这些形象之中,隐约可见安迪·沃霍尔所描绘的玛丽莲·梦露般的时代象征性——一种跨越国界与语言,被模糊却广泛共享的当代亚洲图景,正被如实地描绘出来。在全球通过互联网彼此相连、持续与 SNS 保持连接的当代社会,现实与虚拟之间的界线愈发暧昧,甚至有时,屏幕中呈现的事物比眼前的现实更具“真实感”。山口的感知,正是以极其敏锐的方式捕捉到了这一状态。 因 LINE 的一条信息而落泪、对经过修饰的自拍产生的自我迷恋、对虚拟偶像投注真挚的情感——这些现象早已渗入日常生活,几乎难以再被简单地视为虚构。正是在这样的时代背景之下,山口真人以「跨现实(Trans-Reality)——现实彼岸的现实」为主题进行创作,通过持续描绘这一状态,不断追问:何谓现实。

COLLABORATION

Biography



  • 1980 Born in Tokyo
  • 2003 Graduated School of Economics, The Hosei University.

Solo Exhibitions

  • 2025 "DAIKANYAMA feat. OTOHA" ( Daikanyama Address D201a / Tokyo, Japan )
  • 2025 "SELFY : I'M IN TRANS" ( JUNCTION HARAJUKU / Tokyo, Japan )
  • 2024 "Another Side of SELFY" ( Amalgam Art Gallery / Tokyo, Japan )
  • 2024 "Cinematic: 1.0x" ( SH GALLERY SEOUL / SEOUL, Korea )
  • 2024 "REMIXED BY" x FUKI COMMITTEE ( SH GALLERY / Tokyo, Japan )
  • 2023 "TRUEFALSE" ( SH GALLERY / Tokyo, Japan)
  • 2022 "SELFY:完整版" ( Cuppar Space / Hongkong 2022 )
  • 2022 "stay pixelated" x MAKERS SPACE ( SH GALLERY / Tokyo, Japan)
  • 2021 "SELFY" ( SH GALLERY / Tokyo, Japan)
  • 2020 "Trans Reality#2 INTO MATERIAL" ( GINZA TAKAGI BUILDING / Tokyo, Japan)
  • 2019 "Trans Reality#1 Digital Objects"( Turner Gallery / Tokyo, Japan )
  • 2019 "Prologue of Trans Reality"( H.P.FRANCE WINDOW GALLERY / Tokyo, Japan )
  • 2016 "MADE IN TOKYO"( Gallery Onetwentyeight / NYC, US )
  • 2015 "MADE IN TOKYO"( Gallery Speak For / Tokyo, Japan )
  • 2014 "Plastic Painting"( Gallery Speak For / Tokyo, Japan )

Curation

  • “Art Fear®️ Seoul” ( SH GALLERY SEOUL / Seoul, Korea)
  • “Art fEAr Tokyo” ( SH GALLERY / Tokyo, Japan)
  • “TRANSREALITYSHOW 0.2: FOR THE PLACE FUZZY AND NEW” (WWW.TRANSREALITY.IO )

Award

  • 2019 Grand Prix INDEPENDENT TOKYO 2019

Collaboration

  • 2025 "MASATO YAMAGUCHI × REMU SUZUMORI WORLD TOUR by TOKYO STUPID CARDS" ( SPACE-S1 / Seoul, Korea - GALLERY CURU / Bangkok, Thailand - OPENBASE SHIBUYA / Tokyo, Japan )
  • 2025 "ReZARD 18TH COLLECTION EXCLUSIVE POP-UP EXHIBITION" ( SNKRDUNK FLAGSHIP STORE / Tokyo, Japan )
  • 2023 “ART OF MIKU” ( PARCO MUSEUM, TOKYO )
  • 2022 "REMEMBER" ( X-girl store, TOKYO )

Art Fair

  • 2024 “Art Busan 2024” ( Bexco Exhibition Center, Busan )
  • 2023 “artKYOTO 2023” ( Nijo Castle, KYOTO )
  • 2023 “Kiaf 2023” ( COEX, SEOUL )
  • 2023 "Art Fair Tokyo 2023" Tokyo International Forum ( Tokyo, Japan )
  • 2022 "ART BUSAN 2022" BEXCO 1 ( BUSAN, KOREA )
  • 2022 "ART TAIPEI" Taipei World Trade Center ( Taipei, Taiwan )
  • 2022 "Art Fair Tokyo 2022" Tokyo International Forum ( Tokyo, Japan )
  • 2021 "ART FAIR ASIA FUKUOKA 2021" HAKATA HANKYU ( Fukuoka, Japan )

Group Exhibitions

  • 2024 “Art Busan 2024” ( Bexco Exhibition Center, Busan )
  • 2023 “Study : Osaka Kansai International Art Festival 2023” ( Grand Front Osaka, Osaka )
  • 2023 “ART OF MIKU” ( PARCO MUSEUM, TOKYO )
  • 2023 “artKYOTO 2023” ( Nijo Castle, KYOTO )
  • 2023 “Kiaf 2023” ( COEX, SEOUL )
  • 2023 “NEO JAPAN POPART” ( Art Space Helutrans, Singapore )
  • 2023 "Art Fair Tokyo 2023" Tokyo International Forum ( Tokyo, Japan )
  • 2023 "Study:Osaka Kansai International Arts Festival 2023" ( Osaka, Japan )
  • 2022 "ART TAIPEI" Taipei World Trade Center ( Taipei, Taiwan )
  • 2022 "二次元派" HILLSIDE FORUM ( Tokyo, Japan )
  • 2022 "ART BUSAN 2022" BEXCO 1 ( BUSAN, KOREA )
  • 2022 "Art Fair Tokyo 2022" Tokyo International Forum ( Tokyo, Japan )
  • 2021 "BREAK IN EMERGENCY2" JM Gallery ( London, UK )
  • 2021 "JAPANESE GROUP SHOW" Gallery Jo Yana ( Marseille, France )
  • 2021 "ART FAIR ASIA FUKUOKA 2021" HAKATA HANKYU ( Fukuoka, Japan )
  • 2021 "スマホの方が現実" HIKARIE /8 CUBE1,2,3 ( Tokyo, Japan )
  • 2020 "HOMMAGE" Sansiao Gallery ( Tokyo, Japan)
  • 2020 "SHIGERU AOI ART COLLECTION" COURTYARD HIROO ( Tokyo, Japan)
  • 2020 "TAGBOAT x HYAKUDANKAIDAN" GAJOEN ( Tokyo, Japan)
  • 2020 "HILLS ZINE" ROPPONGI HILLS A/D GALLERY ( Tokyo, Japan)
  • 2019 "Emerging Tokyo" White Box ( NYC, US)
  • 2019 "INDEPENDENT TOKYO2019" HULIC CONFERENCE ( Tokyo, Japan)



Art Book "SELFY - Superficial Aesthetic -"
NOW AVAILABLE


山口真人が2020年から約300点に渡り描いた「SELFY」シリーズの集大成となる画集です。 沓名美和氏、奥岡新蔵氏による解説、また版画を含む全作品のレゾネも収録したまさに「SELFY」MASTER BOOK となっています。

This publication is the definitive compilation of the “SELFY” series, featuring approximately 300 works created by Masato Yamaguchi since 2020. It includes critical essays by Miwa Kutsuna and Shinzo Okuoka, as well as a comprehensive raisonné of all works, including prints, making it the true “SELFY” MASTER BOOK.

这是汇集艺术家山口真人自 2020 年以来创作的、约 300 件「SELFY」系列作品的集大成画集。 书中收录了由沓名美和与奥冈新藏撰写的解说文章,并完整呈现包含版画作品在内的全作品年表(Raisonné),堪称真正意义上的「SELFY」MASTER BOOK